Träningsmål, bodypump och vilsen i gymmet

Hur ofta ställer du dig frågorna: Vilka är mina mål med träningen? Har jag något syfte med träningen? Innan du läser vidare, ta några minuter och fundera över hur det ser ut just för dig.

Att träning idag kan anses som ett slags superpiller som hjälper mot allt från depression till ökad livsglädje är nog de flesta överens om, men en intressant fråga som fler bör ställa sig är: Vad är mitt syfte och mitt mål med min träning? Bara för att forskningen säger att träning bidrar till en rad positiva saker, behöver dessa inte ha något med dina mål att göra.

Normen och social press. Idag bokar väldigt många upp sig för flera pass i veckan eller går till gymmet för att det ”anses vara det rätta” – Normen säger att vi ska träna. Här är det till stor del yttre motivation som ligger bakom till varför någon tränar (nära och kära pressar på, arbetskamraterna vägrar sluta tjata att du ska följa med eller så lockar tanken av den där beach-kroppen).

Alla vill inte sätta upp mål med sin träning, det är helt OK! Men ett mål och ett syfte med träningen skulle troligtvis kunna hjälpa många som känner sig lite ”lost” i djungeln av träningsutbud, men framför allt, öka chanserna att träningen faktiskt blir av och fortsätter lääänge!

Hur många av er har tänkt: ”Vad f*n gör jag här?” när du klivit in i gymmet? – Tajta kläder, folk stirrar, ingen direkt koll på vad du egentligen ska göra. Du går raskt bort till löpbandet som en sista utväg, och fastnar där i 30 minuter tills du går hem – Varför?

Du hade inget mål, ingen plan, ingen tanke bakom alls. Kanske var det någon som sa till dig: Gå till gymmet! Börja gymma!…

Om svaret är ”Jag vet inte”…Då är det troligen ingen bra övning.

Nästa gång du ska till gymmet. Sätt dig ner, tänk efter och fundera kring: Ditt syfte med träningen (varför) och dina mål med träningen (vad). Skaffa dig en grundplan, som du utgår ifrån och om någon frågar varför du gör vissa övningar, ska du snabbt kunna svara på det. ”Det räcker med att bara kunna säga att övningen är skit rolig!” Om svaret är ”Jag vet inte”…Då är det troligen ingen bra övning.

Att ha roligt, träffa människor eller ”stressa” av sig är helt okej att ha som syfte med sin träning. Det menas åtminstone med att du tänkt över syftet (varför) med träningen. När det kommer till mål börjar det dock bli svårt för många.

Gå ner i vikt eller må bra är en vild gissning som många skulle ha svarat. Känner du igen dig vid ”Gå ner i vikt”, kika gärna in det tidigare inlägget (här) så att du inte blir besviken om det inte sker.

Att kunna sätta konkreta, mätbara och specifika mål är väldigt unikt. Men ibland kan det räcka med ett övergripande mål som: Jag vill hålla mig frisk och kry, jag vill stärka upp min kropp eller jag vill få lite större muskler. Så länge det finns en tanke bakom.

Nu kommer det svåra i ekvationen. Vad ska man träna för att matcha sitt syfte och mål? Ibland stämmer det inte alls överens, eftersom man glömt fundera över sina mål, vad man vill uppnå. Det händer dock ibland att man blir ”lurad” … Ta träningsformen Bodypump som exempel.

Bodypump utlovar: ”Get lean, tone muscle, get fit”. På svenska kan det översättas till något i stil med: ”Tappa fett, få mer definierade muskler och kom i form”..

Detta är ju fantastiskt, och vem skulle tacka nej till att tappa lite fett eller få mer definierade muskler? Men stämmer det som utlovas? Nja…En studie följde totalt 19 tjejer som tränade bodypump i hela 12 veckor. Resultaten?

Ingen förändring i varken muskelmassa, vikt eller kroppssammansättning (andel fett, muskler etc.) (Läs gärna mer om studien och dess utformning (här). Tråkigt nog är detta fakta som ”normalsvensson” aldrig skulle ha hört talas om. Men vad tror du händer med alla som går in med inställningen av att ”komma i form”, så händer det ingenting? Eftersom ditt mål med träningen inte uppfyllts kanske du rent utav slutar.

Nu ska givetvis alla ni som för tillfället tränar bodypump inte sluta med det. Tycker ni det är roligt och du mår bra av det så kör på! All form av träning är bra för hälsan, dvs. att röra mig sig, men det kan ändå vara en god idé att tänka över varför du valt att träna just Bodypump.

Sammanfattning

För att träningen ska bli så rolig som möjligt, men framför allt för att öka chanserna till att träningen blir långvarig, tänk över dina mål och ditt syfte med träningen. Skaffa dig små mål på vägen som i slutändan kan leda till ditt stora mål. Bli en lite bättre version av dig själv varje dag!

Relaterade inlägg
Inge relaterade inlägg.

Viktor Liljedahl

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: