August 31, 2017

Träna mer och gå ner i vikt…eller?

”Jag måste börja träna mer för att gå ner i vikt”, ”Börja träna så ska du se att magen försvinner!”… Hur ofta hör vi inte detta? Men stämmer det verkligen?

Om vi börjar med träning, motion och fysisk aktivitet. Vi utför något fysiskt med våra kroppar. Antingen marklyfter du på gymmet, springer i löpspåret eller röjer upp i trädgården. Allt resulterar i någon form av aktivitet och belastning för kroppen, som jublar i lycka! Musklerna, lederna, hjärtat, skelettet, ja allt stärks upp och får arbeta, vilket resulterar i en förbättrad hälsa. Men vad händer då med din vikt, Går du per automatik ner i vikt bara för att du rör på dig? Tyvärr inte…Enligt forskning är sambandet mellan fysisk aktivitet och viktnedgång väldigt svagt (1).

I Sverige och även i andra länder tror en väldigt stor del människor att brist på motion är den huvudsakliga orsaken till övervikt. När personer blev tillfrågade så uppgav hela 80% att brist på motion var den huvudsakliga faktorn till övervikt (2), (3). Forskningen säger dock precis tvärtom. Fysisk inaktivitet leder inte till övervikt. Däremot tenderar överviktiga individer att vara mindre fysiskt aktiva (4), (5), (6), (7). Rent logiskt är det jobbigare att vara aktiv och röra på sig när du väger mer. Har du väl blivit överviktig är det mer bekvämt att ligga i soffan än att röra på dig. Men att säga att övervikten orsakats på grund av att du ligger i soffan är fel. För mycket mat är boven här, och troligen väldigt “energität” mat.

Hur kommer det sig då att vi och samhället i stort fått detta om bakfoten? där vi ständigt hör något i stil med: “Jag måste träna mer för att gå ner i vikt..” En tanke är att vi från tidig ålder fått veta hur viktigt det är att röra på sig, men av fel anledning! (Att röra på sig är självklart fortfarande viktigt, men för Hälsans skull och för att må bra). För viktnedgång eller konsten att bibehålla sin vikt är dock kosten A och O.

Det är faktiskt väldigt få personer som klarar av att hålla sig ”smala” bara genom träning (8). Många personer (inklusive mig själv en gång i tiden) kan träna flera dagar i veckan, men fortfarande öka i vikt eftersom dem överäter. En del gör det medvetet, andra gör det omedvetet. Men vad händer då med personen som omedvetet överäter, men samtidigt känner sig duktig och flitig och tränar 3-5 gånger i veckan? Motivationen kan sjunka eftersom vikten ökar trots all träning. Det kan leda till att det blir färre träningspass i veckan eftersom ”det hjälper ju ändå inte”, och i värsta fall slutar personen helt med att träna och blir istället fysiskt inaktiv.

Att säga: ”Du måste börja röra på dig mer för att gå ner i vikt” är rent ut sagt dumt. Om du nappar på detta och faktiskt börjar träna och motionera i hopp om att gå ner i vikt kan det bli förödande när du inte lyckas med ditt mål. Du känner dig misslyckad och dålig, du kanske rent utav inte heller vill träna mer.

”Du har skapat en dålig relation till träning och motion bara för att någon missförstått innebörden och meningen med fysisk aktivitet.”

 

Hade du istället fått höra något i stil med: ”Du måste börja röra på dig för att förbättra din hälsa och för att må bättre”, då hade du troligtvis lyckats istället. Du hade känt dig mer pigg och kry, mer energi och mått allmänt bättre. En enorm skillnad bara genom att byta ut ett par ord i meningen.

Ett ännu värre sätt att skapa en dålig relation mellan fysisk aktivitet och mat är när fysisk aktivitet används som kompensation efter att du ätit något onyttigt. ”Ät 100 gr mjölkchoklad och promenera 14000 steg….” (9). Detta är bara rent ut sagt korkat. Dels fungerar det inte på detta viset, men också att hela tiden kompensera för saker som du ”unnar” dig skapar en väldigt ohälsosam relation till mat. Du äter A, och direkt måste du bestraffa dig med någon form av fysisk aktivitet. Läs mer om “att unna sig” här: Du förtjänar inte att unna dig något.

Fysisk aktivitet ska aldrig vara bestraffande. Det ska vara något glädjefyllt och roligt. Något som bör vara lika självklart som att borsta tänderna. För att inte snurra till det i huvudet för någon: Fysisk aktivitet, träning och motion är superviktigt och bra. Det huvudsakliga syftet är att förbättra hälsan, men för viktnedgång fungerar det däremot inte lika bra. Träna och motionerna för hälsans skull. En sund viktkontroll och viktnedgång sker genom en bra kosthållning samt att etablera bra och långsiktiga vanor.

För att summera allt. Fysisk inaktivitet leder inte till övervikt. Övervikt leder däremot till fysisk inaktivitet. Det blir helt enkelt jobbigare att röra på sig när du väger mer. Att börja träna i hopp om att gå ner i vikt utan att bry sig om kosten är en dålig idé som sällan fungerar. Använd aldrig fysisk aktivitet som något bestraffande eller negativt! Kompensationstänket med att förbränna något du ätit genom att röra på sig efteråt skapar endast en dålig och ohälsosam relation till mat.

Med det sagt: Träna, motionera, rör på dig! (men av rätt anledning)

Relaterade inlägg
Inge relaterade inlägg.

Viktor Liljedahl

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: