Du förtjänar inte att unna dig något.

- Varför?

Ingen person förtjänar att unna sig något, hela idén med att unna sig är dum. Det bygger på att du ska utföra något, vara i en speciell situation eller vara med om en upplevelse och på grund av detta så unnar du dig. Det är ingenting du förtjänar, du förtjänar mer än så.

Varför unna sig är en dum idé?

Jag säger det för dig och din skull. Hela konceptet med att unna sig innebär att du varit med om, upplever eller på annat sätt utfört något. På grund av det du varit med om, upplevt eller utfört så förtjänar du nu det som du tänkte unna dig. Än så länge så låter det helt okej, eller hur? Men är det verkligen så bra?

För att förklara varför det är dumt så kommer jag använda ett av världens mest kända psykologiska experiment. Pavlovs hundar, du kan följa länken och läsa mer om experimentet om du vill.

Pavlovs hundar

Kortfattat förklaring, Pavlov noterade att hundarna började dreggla när dem fick sin mat. Det vill säga att hundarna, innan de får sin mat så börjar salivproduktionen för att förbereda dem, asbra. Det han började göra då var att i samband med att dem får sin mat så ringde han i en klocka. Pavlov fortsätter att ringa i klockan varje gång hundarna får mat, vilket skapar en koppling mellan klockan och maten. Lite som klockan i skolan som ringer när rasten är över, eller lunchen är färdig (så var det iaf när jag växte upp). Det Pavlov sedan gjorde var att ta bort maten ur ekvationen, och bara ringa i klockan. Ljudet från klockan satt igång salivproduktionen hos hundarna på exakt samma sätt som notisen av mat brukade göra. Trots frånvaro av maten. Det vill säga, hundarna har lärt sig relationen mellan ljudet av klockan och att dem får mat.

Han fortsätter testa det efteråt och salivproduktionen fortsätter bistå, även om den avtar lite med tid.

Vad har hunddreggel med saken att göra?

Precis som att hundarna lär sig relationen mellan klockan och salivutsöndringen, så fungerar människor likadant (ja, forskningen är övertygad där). Då Skynda Långsamt jobbar med kost, träning och hälsa i allmänhet kommer jag dra kommande exempel på att "unna sig efter träning". Ett fenomen som är väldigt utbrett och vanligt, "jag kan äta en bulle, jag har ju faktiskt tränat.", eller, "Jag tar denna bulle och kompenserar med extra träning senare". Kanske känner du igen liknande exempel hos dig själv, eller en kompis. Genom att använda dessa förklaringar, genom att unna dig efter fysisk aktivitet, så har du per automatik fått träning och fysisk aktivitet att vara negativt. Du betingar alltså träning med negativa känslor och emotioner.

Vadå negativa emotioner?

Genom att använda begreppet och termen "unna sig", så betyder det att du utför X (träning) för att förtjäna (unna sig) Y (bulle i detta exempel.

Det skapar några stora problem:
1) Din relation med bullen är negativ och du behöver därför straffa dig, i detta fall med hjälp av träning.
2) Träningen blir något negativt som behöver utföras, en plikt, ett nödvändigt ont.
3) Istället för att ta en bulle för att du är sugen på en bulle, så tar du en bulle för att du tränat.
4) Istället för att träna för att du vill träna, du mår bra av att träna, så tränar du för att du ätit en bulle.

Ditt negativa förhållande med träning gör det svårt att få det till en del av din vardag. Ditt negativa förhållande med belöningen kan komma och bli ett problem för framtiden. Det är denna relation som kan ligga till grund för en ätstörning där du mår dåligt för att du äter något du inte vill äta.

Ska ge dig ytterligare ett exempel

Är du personen som äter för att du är ledsen? Är det din partner, din kompis, din familjemedlem?

Här har vi ytterligare ett tydligt exempel, där det blir ännu tydligare hur negativ relationen till att unna sig är. Det är också farligt att tänka "jag mår dåligt, så då är det okej". Exakt samma anledning som bullen och träningen, är det med emotioner och skitmat. Att köpa godis för att du är ledsen kommer på sikt göra så att du bygger upp behovet av godis varje gång du är ledsen. Istället för att du äter godis för att du är sugen på godis, så rättfärdigar du beteendet med att du är ledsen, du har det jobbigt och du är med om en tung upplevelse.

Detta skapar en negativ relation mellan dina emotioner och skitmaten. Denna negativa relation kan skapa ätstörningar och andra negativa relationer med mat, som bistår resten av ditt liv.

Unna sig är ett värdelöst koncept.

Unna dig ingenting, få bort kopplingen mellan mat och situation. Få bort kopplingen mellan mat och emotion. Mat är och bör vara fri från dessa kopplingar, ät istället god mat för att du vill ha god mat. Ät inte god mat för att det är någon speciell situation, för att det är en speciell emotion eller på grund av något annat. Rättfärdiga inte ditt beteende med yttre anledningar, du är bättre än så.

Mat är fantastiskt, mat är gott, trevligt och underbart. Att äta mat ska vara en positiv upplevelse och inte fylld med ångest eller på annat sätt negativa emotioner. Det är helt okej att vara ledsen, det är helt okej att äta skräp när du är ledsen, men gör det inte FÖR ATT du är ledsen. Det är rättfärdigandet och kopplingen där som skapar ett problem.

Hur lyckas du med det?

Enklare sagt än gjort, att jobba bort trasiga relationer med mat är svårt. Det kan i många fall behövas professionell hjälp, kanske av en psykolog eller dietist. Där kan du få hjälp att gå till grund av varför det är som det är. Vilket är en tuff resa. Vår coaching på Skynda Långsamt bygger på att få långvariga resultat och där är det underliggande att ha en god relation till din mat. Det är därför centralt för oss att arbeta med lösningen på problemet. Då vi ej är psykologer så tar vi inte reda på var det började och behandlar anledningen bakom. Istället så fokuserar vi på att hitta lösningen, att jobba in en ny positiv relation till kost och träning.

Vill du ha hjälp med att förstå problemet, så är vi inte rätt för dig.
Vill du ha hjälp med att hitta en lösning för dig, så är vår coaching helt rätt för dig.

Vår gruppcoaching är just nu igång och full, nästa grupp börjar 2018, du kan skriva upp dig i intresselista nedan så får du förtur till nästa grupp. Alternativt så kan du hoppa på individuell coaching, där du får massor av hjälp, stöd och vägledning för att uppnå dina mål. Till dess kan du lära dig mer om självinsikt, varför din diet inte fungerar och mer om sockerberoende.

// Anders
Grundare & Coach
Skynda Långsamt

Skriv upp dig i listan för att få förtur till nästa gruppcoaching

Relaterade inlägg
Inge relaterade inlägg.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: