Strikt kosthållning och överätning

Håll en jämn vikt året om, är inte det något som de allra flesta strävar efter? Sluta då upp med att dra åt tyglarna så hårt att du “behöver” äta allt du kommer över under en dag.

Att sätta upp strikta regler gällande kost är sällan en bra idé, och att sen ”kompensera” eller ”unna sig” med att överäta kopiösa mängder mat gör saken ännu värre – en form av ätstörning i allra högsta grad.

Om du mot förmodan skulle höra någon säga att detta ”funkar för mig”, då kommer du troligen höra en av följande saker:

  1. Du hör det fungera för någon under den månaden, ev. 2 månader som dem lyckades hålla sig fast vid det.
  2. Du hör att det fungerar för någon som tillhör den enstaka procent som lyckas med det. Inte från resten av befolkningen som kämpar och misslyckas.

”Cheat meals” eller ”ätardagar” är ett känt begrepp för många i träningsvärlden, inte minst inom fitness branschen. Namnet talar lite för sig själv, men kort sagt så är det en dag (vanligtvis) i veckan där du äter i princip allt du kommer över, alla dina hämningar släpper och som du säkert kan förstå springer antal kalorier iväg rejält. Med andra ord stramar du åt tyglarna rejält under 6 dagar, och frossar under 1 dag. Veckorna blir lite som en berg-o-dalbana, först lugnt och fint, sen blir det åka av och rakt utför en kort stund, och sen tillbaks till det lugna tempot.

Innan någon går i taket och vill försvara detta sätt att äta, så riktar sig detta inlägg till den större skaran människor, dvs. inte den lilla procent av befolkningen som inom kort ska tävla i någon form av fitness (Även om det egentligen inte finns någon vits med det), men ändå föredrar att äta så. Som med all annan elitidrott, så är även elitidrott inom fitness inte hälsosam. Det är därför viktigt att tänka efter när du scrollar genom flödet i sociala medier: Har jag och denna personen liknande mål med min kost och träning? Om svaret är nej… då kanske inte deras kostupplägg eller deras träningsvolym ska vara likadan för dig.

”Majoriteten av personer upplever att en ätardag resulterar i en slags negativ loop av att begränsa sig alldeles för mycket, och sen fuska alldeles för mycket”

En mycket smartare idé är att jämna ut allt. Många idag har en tendens av att äta lite för mycket under helgerna, men hålla igenom under vardagarna. Börja istället med att höja intaget något under veckodagarna, och samtidigt sänka intaget under helgerna. Få en balans, bygg upp rutiner som faktiskt fungerar.

Tyvärr tar många den enkla och snabba lösningen. Allt eller inget. Folk älskar regler, men varför? Även om många i Sverige faller inom ramen för ”jante-lag” och ”lagom”, så älskar vi fortfarande lagar och regler. Samma sak när det gäller kost. Du vill nå ett mål, du vill gå ner i vikt, men har varken förmågan, motivationen eller orken att nå dit, vad gör du? Jo, du tar den snabba vägen och hittar på regler om vad du får och inte får äta. Du mår bra under en kort tid, men så fort du ”syndar” eller begår ett “misstag” känner du dig värdelös och i värsta fall ger du upp helt. Om du ändå mot förmodan fortsätter, då stramar du åt tyglarna ännu mer, blir ännu mer strikt i vad du äter. Vad tror du händer? Ja, du vet nog svaret själv eftersom väldigt många har befunnit sig i just den situationen.

”Säg åt mig vad jag får och inte får äta!”

Kost bör inte ha några ”får äta detta” eller ”får inte äta detta”. Att sätta upp strikta regler är en snabb lösning och “den enkla utvägen” på ett större problem, som sällan slutar bra. Det funkar helt enkelt inte eftersom du saknar både förmågan och rätt verktyg – nämligen vanorna och rutinerna. Dessa tar både tid och energi att få till och applicera i vardagen.

Strikt kosthållning är helt ett enkelt och snabbt recept för misslyckande. Så fort något i din vardag plötsligt dyker upp utöver det vanliga eller blir stressad, då faller din plan. Detta är något som vid flera tillfällen konstaterats (1), (2), (3), (4), (5), (6).

För att sätta allt i ett annat perspektiv, tänk dig byggnader och broar. Dem ser väldigt stabila och fasta ut, men är samtidigt konstruerade för att kunna röra på sig, annars skulle dem rasa och gå sönder så fort vinden blir lite för kraftig. Vanor och rutiner är precis samma sak. Bara för att något oförutsägbart inträffar rasar inte allt, eftersom det tillhör det normala att alla dagar inte ser exakt likadana ut – Dem skapas och formas under lång tid för att vara flexibla och tåla kraftiga vindar. En strikt kosthållning däremot går sönder så fort vinden blåser lite för mycket.

”Cheat day, Cheat meals eller ätardagar” blir en av form tröst, ett sätt att ”unna” sig något när du sätter upp strikta kostregler. Du anser dig förtjäna något extra efter allt ditt slit under veckan. Vad detta gör är att du skapar ett ohälsosamt beteende gentemot kost. Läs gärna mer om att ”unna sig” här.

Försök inte komma i form, var i form året om istället.

Cred till Josh Hillis på onebyonenutrition.com för en bra och vettig artikel: Why We Don’t Do Cheat Days.

Relaterade inlägg
Inge relaterade inlägg.

Viktor Liljedahl

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: