Burrito ala Liba bröd - Snabbmat som är bra för dig - Skynda Långsamt

Burrito ala Liba bröd – Snabbmat som är bra för dig

Perfekt comfort food 

Burrito ala liba bröd

Detta är en helt fantastisk maträtt som går att variera på oändligt många sätt. Jag valde ärtor vilket är en grönsak med relativt mycket energi. Använder man istället lite tomater och paprika så blir det mindre energi i måltiden. Detta är en maträtt som passar lika bra på som av diet. En liten varning är väl att man blir kladdig när man äter maten… men vad gör det?

Det går lika bra att fylla libabrödet med torsk, kyckling eller något annat. Sjukt trevligt, snabbt och enkelt.

Ingredienser:
200g nötfärs 10%
46g svartabönor
250g ärtor
100g kvarg
lite salsa
1 libabröd

Todo:

Kasta i nötfärsen i en varm stekpanna, krydda med valfria kryddor (jag använde vitlökspulver, chiliflakes, oregano, paprikapulver, persilja, peppar och salt), när det är färdigstekt så kan du tillsätta grönsaker (jag använde frysta ärtor). Då jag var lat idag så använde jag inte färsk vitlök, vilket jag i stort sett har i varje maträtt som tillagas. Denna maträtt tog mig ca 10 minuter att göra, då hann jag också diska det jag inte hade orkat göra tidigare och ta hand om ‘all’ disk från matlagningen (en stekpanna och en slev).

Variant (på bilden högst upp):

Hacka lök och vitlök undertiden stekpannan värms. Kasta i nötfärsen i stekpannan, toppa med den hackade löken och vitlöken, smaksätt med salt, paprikapulver och sambal oelek. Undertiden det tillagas så kan du hacka en tomat och förbereda libabrödet med lite kål, spenat eller liknande. Lägg sedan på nötfärsen, toppa med kvarg, salsa och kanske någon ört. Skulle även med fördel kunna kryddas med tacokryddor (cayenne, paprikapulver, oregano, spiskummin, salt).

Energifördelning:

Kcal: ca 746
Kolhydrater: 72g
Protein: 74g
Fett: 18g

Libabröd med ärtor och persilja: (Den som är i receptet)

Relaterade inlägg
Inge relaterade inlägg.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: